Prašome palaukti, kraunama...

 

Drąsa profesinėje veikloje padeda ar kenkia?

Ar pamenate jausmą, kai susirinkime turėjote savo nuomonę, bet jos neišdrįsote išsakyti? Ar atsimenate, kaip nuleidote galvą ir radote penkis „kodėl“ naują užduotį/projektą turėtų daryti kitas asmuo? O ar pamenate užvaldžiusį pavydą, kuomet naujas, aukštesnes pareigas pasiūlė jūsų kolegai?

DRĄSA PROFESINĖJE VEIKLOJE  yra vienas iš raktų, atrakinančių PROFESINĖS SĖKMĖS DURIS.

Drąsos reikia komunikuojant su aukštesnio statuso kolega (vadovu), komunikuojant su žmogumi, turinčiu didesnį pasitikėjimą, inicijuojant naujus pokyčius ar vykdant naujas užduotis, prisiimant naujus vaidmenis, sprendžiant neįprastas problemas ar situacijas, sprendžiant problemas, kurios reikalauja didelės atsakomybės, priimant nepopuliarius sprendimus ar turint kitokią nuomonę, pripažįstant klaidas, kai reikia prašyti pagalbos, kartais kai reikia tam tikrus darbus pradėti, nutraukti, o gal net pabaigti iki galo, teikiant ir priimant grįžtamąjį ryšį ir daugelį kitų atvejų.

Jei drąsa didelė – jūs aktyviai veikiate, jei drąsa maža – jus valdo jūsų baimės ir užkerta kelią profesiniams pokyčiams, naujoms patirtims ir galimybėms.

Tad kas šį rytą sėdi su jumis darbo kėdėje?

DRĄSA KOMUNIKUOTI

Ar prisimenate paskutinį susirinkimą ar susitikimą su vadovu, ar tuomet buvote pakankamai drąsus, kad išsakytumėte savo nuomonę? Drąsa komunikuoti – tai gebėjimas išsakyti savo nuomonę (viešai ar individualiai), kuri yra kitokia nei kitų žmonių. Ji gali atnešti į diskusiją visai kitokį pokalbio kampą, parodant grėsmes ar kitas, naujas galimybes.

Kas stabdo darbuotojus ir vadovus nuo drąsos komunikuoti? Dažniausiai baimė susimauti, baimė parodyti, kad neturime tam tikrų kompetencijų, baimė gauti naujų užduočių ar projektų, pasitikėjimo savimi, komandos nariais ar pasitikėjimo vadovu trūkumas.

Ką laimi drąsiai komunikuodamas vadovas ar darbuotojas? Konstruktyvią diskusiją, pasidalinimą atsakomybe, jei garsiai kalbama apie problemas,  galimybę gauti pagalbos, minčių iš išorės, karjeros galimybes, kitų asmenų pasitikėjimą, o gal ir lyderio vaidmenį.

Ar turite savo įmonėje problemą, kurios niekas nesiima spręsti? O gal esate darbuotojo kėdėje ir manote, kad tą daryti turėtų jūsų vadovas?

DRĄSA VADOVAUTI NEATSIEJAMA NUO GEBĖJIMO PRISIIMTI ATSAKOMYBĘ

Jei išdrįstame prisiimti atsakomybę ir vadovauti procesui, komandai ar tam tikrai sričiai, demonstruojame asmeninę ar/ir komandinę lyderystę. Jei išdrįstame darbus deleguoti kitiems, vadinasi, gebame patys atsitraukti nuo proceso ir deleguoti lyderystę kitiems.

Vadovai, kurie demonstruoja lyderystę, kai nėra vadovavimo stiliaus (laissez-faire lyderystė, autorius Bass ir Avolio), pavaldiniams atrodo gerbiantys jų kompetencijas, autonomiją, deleguojantys pasitikėjimą.

Darbuotojai, rodantys iniciatyvą problemoms spręsti, norintys prisiimti proceso ar projekto valdymo galimybę, yra labiau pastebimi ir dažniau laimi vidinius konkursus aukštesnėms pareigoms užimti.

Kas stabdo darbuotojus ir vadovus nuo noro vadovauti? Dažniausiai atsakomybės baimė ir kompetencijų ir/ar laiko stoka, numatomos problemos, pokyčių baimė.

Ką laimi drąsiai savo procesui ar pasirinktai sričiai vadovaujantis darbuotojas? Ekspertiškumą ir kitų asmenų pasitikėjimą, naujus iššūkius ir naujas galimybes (savęs pažinimui, tobulėjimui, k.t.)

DRĄSA PRIPAŽINTI PROBLEMAS IR DRĄSA PRAŠYTI PAGALBOS

Tai yra vienas sunkiausių sprendimų daugeliui žmonių. Tačiau tą padarydami, parodome savo brandumą, atsakomybę ir orientaciją į komandinę veiklą. Problemų pripažinimas gali padėti jums ir organizacijai ne tik išspręsti problemas, tapti stimulu pokyčiams, kai dėl jų keičiami procesai ar sukuriami inovatyvūs, organizaciją išskiriantys sprendimo būdai ar elementai.

Praktika rodo, kad problemų turi ir aktyvūs, iniciatyvūs ir įsitraukę darbuotojai. Dėl didelio darbų krūvio ar per didelių prisiimtų įsipareigojimų, netinkamo proceso ar per didelio vidinio perfekcionisto jie perdega. Tuomet gebėjimas pripažinti problemas, gebėjimas prašyti pagalbos yra raktas nuo visiško profesinio sudegimo, kuris atrakina duris ir geresnei sveikatai, ir asmeninei gyvenimo kokybei.

Kas stabdo darbuotojus ir vadovus nuo drąsos pripažinti problemas? Baimė būti nesuprastam, baimė išsiskirti, baimė pasirodyti nekompetentingu, silpnu.

Ką laimi žmogus prašydamas pagalbos? Kolegų ir vadovo vertybių pažinimą, naujus įrankius, situacijai spręsti, „kopėčias“, padedančias išlipti iš esamos situacijos, o ne „liūną“, kuris trauktų gilyn.

Ką laimi problemas pripažįstantys asmenys? Problema organizacijoje yra simptomas, rodantis tam tikras spragas, „skaudamą vietą“, kuomet turime erdvę kūrybiškumui ir lyderystei demonstruoti.

KLIENTŲ PRAKTIKA RODO: VIDINĖS DRĄSOS REIKIA ĮVAIRIAUSIOSE DARBINĖSE SITUACIJOSE

Nuolat konsultuodami klientus įvairiais komandos formavimo, motyvavimo klausimais matome, kad drąsos prireikia nepaisant to, ar esate samdomas darbuotojas ar vadovas.

„Nusprendžiau uždaryti įmonę. Dvi brigados pabėgo, turiu netesybas klientams“, − teigė baimių apimtas vienos įmonės vadovas.

Drąsa likti ir toliau vystyti verslą su ta komanda, kuri liko, konsultacijos pradžioje buvo maža. Ją auginant, vadovas atrado naujų verslo vystymo galimybių ir praplėtė komandos formavimo žinias.

„Negaliu miegoti. Nespėju atlikti darbų. Kolegos nuolat ateina su prašymu padėti. Jiems padedu, o mano darbai lieka nepadaryti darbo metu“, − teigė ant perdegimo ribos esanti vienos įmonės darbuotoja.

Šios konsultacijos metu padėjome klientei auginti drąsą pasakyti NE. Klientė ne tik permąstė savo vertybes, prioritetus ir poreikius, bet ir ieškojo asmeninio balanso.

Kokiose darbinėse situacijose drąsa jums padėjo susitelkti ir rasti sprendimus? Jaučiate, kad norėtumėte auginti savo drąsą, kuri padėtų augti profesinėje veikloje kaip darbuotojui ar vadovui – kreipkitės ir rasime jums tinkamiausią būdą